Sunday 9 September 2012

ASMA UL HUSNA BUILDING CHARACTER

Merupakan satu program spiritual yang memberi penumpuan kepada pembangunan serta pengurusan nilai dalaman (innerself values) manusia dan pendorong seseorang untuk berubah melalui proses penyemaian nilai murni dan pembentukan jiwa. Pendekatan ABC99 secara taktikal dan strategik dan penumpuan kepada konsep re-engineering dan membantu manusia melihat diri mereka semula dari kaca mata yang bersih (Zero Mind). Pendekatan yang tidak terbatas (universal approaches) dan ia membantu para peserta dalam usaha pencariannya tentang makna hidup, pencariannya tentang kedamaian dalam kerjaya, hubungan sesama manusia, kejujuran, keikhlasan dan tanggungjawab dengan kerja dan sebagainya. ABC99 akan mengekplorasi dari sudut ‘spiritual, emotion,mindset, attitude dan knowledge’. Belum terlambat untuk membuat ‘postmortem’ di atas kegagalan yang telah dilakukan, ‘back to basic’, pasti kita boleh merungkai kembali permasalahan sebenar. 80% krisis pengurusan yang dihadapi oleh organisasi adalah berpunca dari masalah komunikasi – bertentangan serta perbezaan pendapat, masalah prinsip, egoism, masalah sikap, pengendalian emosi dan krisis dalaman (Hati dan emosi yang terbolak balik – tiada ketentraman dan kedamaian). Ini merupakan satu gap yang amat sukar diubati, namun ia bukan menjadi satu alasan untuk tidak boleh diubah. Dengan membiarkan ia berlaku hanya akan memberatkan keadaan dan ia akan menjadi bertambah parah dan ‘barah’. Akhirnya ia akan menjangkit serta melumpuhkan seluruh anggota badan. Maka kecundanglah satu peradaban manusia dan institusi yang dipanggil organisasi. Maka dengan itu konsep penjernihan jiwa akan menjadi ‘software’ yang paling berkesan dan secara langsung menjadi ‘anti virus’ dalaman dan mampu menjadikan manusia kembali kepada peradaban nilai murni yang boleh diterima oleh semua manusia.
PENDEKATAN
Methodologi yang disampaikan oleh para penceramah adalah pendekatan ‘experiential Learning’ – Satu siri pengembaraan bagi menguruskan spiritual dan emosi, banyak menggunakan bantuan video, simulasi, ekspresi penceritaan yang boleh membawa para peserta mengalami secara sentuhan rohani yang berkesan. Banyak pendekatan simulasi pengembaraan emosi di dalam program ini di mana para peserta akan merasai dan mengikuti pengembaraan emosi dengan lebih berkesan sama ada secara praktikal atau simulasi. Pengembaraan yang penuh dengan kesan bunyi (sound effect).
NOTA PENTING: Program ini merupakan program pengurusan spiritual dan emosi. Ianya BUKAN PROGRAM UGAMA, namun ugama Islam dan Al-Quran menjadi bahan rujukan utama. Ianya juga boleh dihadiri oleh mereka yang bukan berugama Islam - Mereka hanya diminta mengambil nilai-nilai murni bersesuaian dengan ugama anutan masing-masing.

OBJEKTIF PROGRAM
  • Para peserta akan didedahkan dengan :-
  • Didedahkan akan peripentingnya perubahan diri melalui 7Drivers, 7Values dan 99 SIFAT-SIFAT HEBAT ASMA’UL HUSNA
  • Peripentingnya pencernaan kesedaran spiritual dan emosi
  • Didedahkan akan peripentingnya keikhlasan dan kejujuran dalam tindakan/pekerjaan
  • Memahami akan proses pengawalan serta pembentukan peribadi
  • Didedahkan dengan peripentingnya pembentukan mental melalui ‘positive thinking and mindset’
  • Didedahkan akan proses mencari jalan pulang (kembali kefitrah asal - penyucian dan pembersihan hati)
  • Dapat mengaplikasikan konsep ABC99 dalam TINDAKAN dan perbuatan

No comments:

Post a Comment